• ul. Armii Krajowej 1
    43-100 Tychy
  • ul. Czapli 13
    43-143 Lędziny
  • Pon - Pt 8.00 - 18.00
    Sob - Nd NIECZYNNE
  • 32 328 48 38
    887 971 106

Idzie nowe! JPK_VDEK zamiast JPK_VAT i VAT-7 już od stycznia 2019

Kiedy na początku roku wchodził w życie Jednolity Plik Kontrolny, na wielu przedsiębiorców padł blady strach. Właściciele jednoosobowych firm obawiali się, że kolejne zobowiązania jeszcze bardziej ich obciążą i sprawią, że więcej czasu będą musieli przeznaczać na wywiązywanie się z nowych regulacji. Na szczęście praktyka pokazała, że JPK wcale nie dołożyło wiele pracy przedsiębiorcom. Od stycznia 2019 roku JPK_VDEK zastąpi JPK_VAT. Czym on w zasadzie jest i co zmienia w funkcjonowaniu firmy?

JPK_VDEK – czym jest i co nowego wprowadza dla płatników VAT?

Idzie nowe! JPK_VDEK zamiast JPK_VAT i VAT-7 już od stycznia 2019

JPK-VDEK ma, zdaniem Ministerstwa Finansów, zmniejszyć liczbę dokumentów, które przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczać Urzędowi Skarbowemu. Przypomnijmy, że do tej pory powinność comiesięcznego wysyłania JPK_VAT (nawet w sytuacji, gdy właściciel rozliczał się kwartalnie) nie wystarczała – należało jeszcze dostarczyć deklaracje VAT-7 i VAT-7K. Nowy JPK_VDEK, którego wejście w życie zaplanowano wraz z początkiem 2019 roku, ma ograniczyć te procedury do jednego tylko pliku. Z jednej strony ma zatem zmniejszyć liczbę dokumentów, którymi musi dysponować przedsiębiorca, z drugiej zaś ma z założenia umożliwiać dokładniejszą kontrolę przepływu podatku od towarów i usług. Z punktu widzenia ustawodawcy ma przede wszystkim ograniczyć sytuacje wyłudzeń nienależnego podatku VAT i karuzel VAT-owskich.

JPK_VDEK – czy jest się czego obawiać?

Patrząc na to, w jaki sposób przedsiębiorcy funkcjonują od początku 2018 roku, od kiedy ciąży na nich obowiązek comiesięcznej wysyłki Jednolitego Pliku Kontrolnego, wydaje się, że zastępujący go JPK_VDEK nie powinien zbyt wiele namieszać w przepisach obligatoryjnych dla przedsiębiorców. Sposób przygotowania i przesyłki, a także format pliku powinien być zbliżony do tego, z czym mamy do czynienia obecnie. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że gromadzenie dokładniejszych danych przez urzędy sprawi, że liczba bezpośrednich kontroli w siedzibach będzie rzadsza, a przez to mniej uciążliwa dla właścicieli firm i ich pracowników.

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Polityka Prywatności
Jak wyłączyć pliki cookies?
ROZUMIEM